Kolekcje Przyrodnicze

Oferta dydaktyczna


 

Oferta dydaktyczna Kolekcji Przyrodniczych

 


Z myślą o uczniach szkół podstawowych i średnich chcących poznać anatomię i fizjologię zwierząt pracownicy Katedry Zoologii i Ekologii Kręgowców przygotowali zajęcia teoretyczne i laboratoryjne. Naszym celem jest przekazanie wiedzy w sposób prosty i ciekawy. Dzięki pomocom dydaktycznym ( modelom, szkieletom, preparatom suchym i mokrym, preparatom mikroskopowym i planszom ) uczniowie będą mogli poznać anatomię i morfologię zwierząt w sposób bardziej przystępny niż z podręcznika.

 

Zapraszamy serdecznie już od października 2024 !

 tabelka sp.pop.jpg

Tabela 1. do pobrania tutaj

tabelka.spsś.pop.jpg Tabela 2. do pobrania tutaj

 

Regulamin zajęć znajduje się tutaj

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się tutaj


Kontakt:

mgr Anna Kowalczewska, tel. 537 483 087 lub e-mail: a.kowalczewska@umk.pl


 

Opis zajęć:

Oferta dla klas III-VI Szkół Podstawowych

  1. Pokrycie ciała zwierząt kręgowych

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z pokryciami ciała ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Pomogą im w tym pomoce dydaktyczne w postaci łusek, preparatów mokrych i suchych, wypreparowanych skór zwierząt, kolekcji piór, rogów i poroży oraz kopyt, pazurów i kolców.

  1. Adaptacje bezowodniowców do środowiska życia

Podczas zajęć uczniowie poznają przystosowania  bezowodniowców (bezczaszkowców, kręgoustych, ryb i płazów) do środowiska życia. Pomogą im w tym pomoce dydaktyczne w postaci: szkieletów oraz preparatów mokrych i suchych.

  1. Adaptacje owodniowców do środowiska życia

Podczas zajęć uczniowie poznają przystosowania  owodniowców (gadów, ptaków i ssaków) do środowiska życia. Pomogą im w tym pomoce dydaktyczne w postaci: szkieletów oraz preparatów mokrych i suchych.

 

Oferta dla klas VII-VIII Szkół Podstawowych oraz klas I-IV Szkół Średnich

  1.  Morfologia i anatomia lancetnika i minoga

Podczas zajęć laboratoryjnych uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią lancetnika oraz minoga. Omówią także porównawcze aspekty morfologii funkcjonalnej z wykorzystaniem preparatów mokrych oraz preparatów mikroskopowych.

  1. Morfologia i anatomia ryb (sekcja ryby)

Podczas zajęć laboratoryjnych uczniowie będą mieli możliwość samodzielnie przeprowadzić sekcję ryby (1 ryba na parę). Jest to niepowtarzalna okazja do sprawdzenia wiedzy teoretycznej w praktyce oraz doskonalenia umiejętności posługiwania się narzędziami chirurgicznymi. Uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią ryb chrzęstno- i kostnoszkieletowych korzystając z dostępnych pomocy dydaktycznych: szkieletów,  preparatów suchych i mokrych oraz łusek poszczególnych typów. 

  1. Morfologia i anatomia płazów

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią  płazów korzystając z dostępnych pomocy dydaktycznych: szkieletów oraz preparatów suchych i mokrych.

  1. Morfologia i anatomia gadów

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią  gadów korzystając z pomocy dydaktycznych: szkieletów, preparatów suchych i mokrych oraz karapaksów żółwi.

  1. Morfologia i anatomia ptaków

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią ptaków korzystając z pomocy dydaktycznych: szkieletów, preparatów suchych i mokrych, kolekcji czaszek, piór oraz kończyn dolnych różnych grup ptaków.

  1. Morfologia i anatomia ssaków

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z morfologią i anatomią ssaków korzystając z pomocy dydaktycznych: szkieletów, szkieletów kończyn, preparatów suchych i mokrych.

  1. Hipoteza, przewidywania i eksperyment, czyli o co chodzi w badaniach naukowych?

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawami metodologii badań naukowych oraz pojęciami i definicjami wykorzystywanymi do opisywania badań naukowych. Podczas tych zajęć uczeń dowie się jak zaprojektować doświadczenie, rozróżnić próbę kontrolną i badawczą oraz formułować problem badawczy, wnioski i obserwacje, stawiać hipotezę badawczą i jak ją weryfikować.

Kolekcje Przyrodnicze